Inzichttherapie

Heb je last van gedachten die maar door blijven malen in je hoofd? Ben je somber, angstig of pieker je veel? Of ben je bijvoorbeeld bang voor een terugval na een depressie? Dan is de inzichttherapie misschien wel iets voor je. De inzichttherapie, ook wel mindfulness based inzichttherapie (MBIT) genoemd, leert je vroegtijdig de signalen herkennen en daar op een andere manier op te reageren zoals je voorheen gewend was.

Met andere ogen kijken
Misschien herken je ’de innerlijke criticus’, de plaaggeest, wel. Het stemmetje dat zegt je het nooit goed doet, waarbij je alle moed verliest. En die je minderwaardig en lelijk doet voelen. Het uitgangspunt is dat er meer goed dan fout aan je is, wat voor problemen je ook hebt. In de maalstroom van het denken/leven leer je om die automatische reactie uit te stellen. Gedachten zijn geen feiten. Je leert met nieuwe ogen kijken en met een vriendelijke blik.

‘Er is geen weg naar in-zicht, inzicht is de weg’ – Thich Nhat Hanh

Groepstraining
8 sessies van 2,5 uur
+ 1 oefendag
in 8 á 9 weken

Met mindfulness-oefeningen als

  • bewegen in aandacht
  • lopen in aandacht
  • zitten in aandacht
  • liggen in aandacht.

Op een praktische manier komt de theorie aan bod en deel je je ervaringen. Door nauwkeurige observatie, wordt je opmerkzaamheid gescherpt en ontstaan er inzichten. Je leert de oefeningen toepassen in het-leven-van-alledag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *